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AIR HOUSE


          co-creation with
          Pedro Campos Costa
          
and
          João Galante


          part of the project

          Three houses for mankind II: Air house

          (external link)




The advent of the computer, alongside the development of the internet and the exponential growth in computing power over recent decades, has propelled contemporary society to unprecedented levels of computational capability.

The internet, as a virtual infrastructure connecting the world's computing resources, has amplified one of the key by-products of this process: the emergence of virtual worlds—simulated experiences that, while lacking a physical presence, take place in the digital realm.

The Air House interrogates a reality that, though already present, will increasingly shape the future of humanity: the growing virtualization of our lives. From social networks to video games, we find ourselves moving toward an ever more virtual world defined by immersive experiences. As contemporary life becomes predominantly virtual, the prevalence of virtual experiences is poised to expand further at the expense of real-life interactions.

This new societal dimension—let's call it augmented reality (Air)—is largely governed by a select group of entities, private monopolies that operate according to interests that do not always align with the public good. The Air House project addresses the urgent need to urbanize Air, the virtual experiences that are becoming increasingly integral to our contemporary existence.


Rui Soares Costa

April 2022




          Technical info
          Tagus water, steel, nylon lines and bench
          200 x 200 x 200 cm
          2022


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Versão em Português


O advento da criação do computador, juntamente com o desenvolvimento da internet, a par da explosão da capacidade de computação das últimas décadas e do consequente aprofundamento da inteligência artificial conduziram a contemporaneidade a níveis de
computação sem precedentes na história da Humanidade.


A internet, enquanto estrutura virtual que interliga a computação existente no planeta, potenciou um dos subprodutos do processo de computação – a existência de mundos virtuais, ou conjuntos de experiências simuladas, que não tendo existência física acontecem
de forma virtual.

A Casa de Ar problematiza aquilo que já sendo o presente, dominará o futuro da Humanidade – a cada vez maior virtualidade da vida de todos nós. Das redes sociais aos videojogos, avançamos para um mundo progressivamente mais virtualizado (e.g., experiências imersivas). Se a contemporaneidade decorre já em grande parte de forma virtual, a preponderância da experiência virtual (por oposição à real) tenderá a crescer.

Este novo domínio da vida em sociedade – o da virtualidade, chamemos-lhe AR – é dominado por um conjunto restrito de interlocutores, monopólios privados que obedecem a interesses outros, não necessariamente ao interesse público. É da necessidade de se urbanizar o AR, o conjunto da experiência virtual que assume cada vez maior preponderância na contemporaneidade, que o projeto da Casa de Ar se ocupa.


Rui Soares Costa

Abril 2022

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  April 15 - July 24, 2022

  Olho de Boi pier
  Almada, PT